באנר עולם התזונה



צרבת

התסמינים האופייניים הם כאב בחלק העליון של החזה או בחלק האחורי של הלוע? אתם לא לבד. צרבת היא תופעה שכיחה ביותר שתוקפת רבים.  צרבת עלולה לגרום לצרידות, תחושת שריפה, ולחץ. צרבת נחשבת בעיה מטרידה מאוד, ועלולה לפגוע קשות באיכות חיים. במקרים בהם צרבת אינה מטופלת כראוי, היא עלולה לגרום לנזק ממשי.

צרבת נוצרת כאשר חומצת הקיבה חוזרת ועולה מתוך הקיבה אל הוושט  לכיוון הגרון במקום להישאר במקומה (בקיבה). החומצה עלולה לגרום  לנזק משום שרירית הוושט אינה מוגנת מפניה. ישנם גורמים רבים לבעיה, חלק לא מבוטל מהם ניתנים לשינוי: מומלץ להפחית בצריכת מזונות שמנים, מזון מטוגן, שתיית אלכוהול, צריכת משקאות עם קפאין וכן להפסיק לעשן. כמו כן, מומלץ להימנע מארוחות כבדות, במיוחד לפני השינה. בין התסמינים הנפוצים יותר של צרבת  אפשר למצוא תחושת צריבה, בדרך כלל בחלק העליון של הגרון, טעם מר או חמוץ בפה, קושי בבליעה ,שיעול כרוני (קבוע), צרידות בבוקר, ריח רע מהפה ואפילו בחילות בבוקר.

החומצה בקיבה מסייעת בפירוק המזון. עם זאת, לעתים היא חוזרת ועולה אל תוך הוושט. כאשר הדבר מתרחש עלולה להיווצר כוויה של רירית הוושט ותחושה זו היא הצרבת המוכרת לרבים כל כך. הסיבה העיקרית לכך שהחומצה מגיעה אל הוושט היא חולשה של הסוגר הוושטי התחתון הנמצא בין הקיבה לוושט. תפקיד סוגר זה הוא לאפשר מעבר חד-כיווני של מזון מהוושט אל תוך הקיבה. במידה והשריר נחלש, מתאפשר מעבר דו כיווני, כלומר מעבר של חומצת הקיבה אל תוך הוושט. השריר עלול להיחלש מסיבות רבות ובכללן: גיל מבוגר צריכת מאכלים מסוימים, בעיקר שומניים ומטוגנים, שתיית אלכוהול, עישון,  לבישת בגדים צמודים וכנראה גם נטייה גנטית.

כדי להימנע מהופעת הצרבת, מומלץ בין השאר להימנע מארוחות כבדות, שיוצרות לחץ על השריר הטבעתי, שאמור למנוע מהחומצות מלעלות מהקיבה למעלה. חלקנו מכירים את תחושת הצריבה שמופיעה אחרי ארוחות חג למשל. מומלץ לא לאכול מיד לפני השינה, כדי להימנע מעליית המזון לכיוון הגרון בעת השכיבה.

גורמים לצרבת:

קיימים מספר גורמים לצרבת. מתוך כל הגורמים, בדרך כלל ישנם כאלה המהווים את הגורם העיקרי. מכאן שחשוב להבין ולגלות בדיוק איזה גורם הוא המשמעותי ביותר על מנת לשנות את אורח החיים ולהפחית את הצרבת.
מזונות שומניים ומטוגנים – מזונות אלה נוטים לעכב ולהאט את תהליך העיכול הטבעי דבר הגורם למזון להישאר יותר זמן בקיבה. תהליך זה גורם ללחץ מוגבר על הקיבה ועל השריר הטבעתי שמונע חזרת חומצות הקיבה לוושט.
עגבניות ומאכלים מבוססי עגבניות – מזונות אלה גורמים להיחלשות השריר הטבעתי שמונע חזרת חומצות הקיבה לוושט.
קפה, תה ומשקאות נוספים המכילים קפאין – קפאין מרפה את השריר הטבעתי המחבר בין הוושט והקיבה ואשר תפקידו למנוע חזרת חומצות הקיבה לכיוון הוושט. שתייה מרובה של קפאין עלול לגרום לצרבת ו/או להחמיר את המצב אצל מי שיש לו נטייה לתופעה זו.
אכילה לפני שכיבה/שינה – תנוחת השכיבה מפעילה לחץ על תוכן הקיבה ועלולה ליצור לחץ על שריר הטבעתי שמונע חזרת חומצות הקיבה לוושט. מומלץ להמתין 3 שעות לפחות בין הארוחה האחרונה לבין השינה.
אלכוהול – אלכוהול מחליש את השריר הטבעתי שמונע חזרת חומצות הקיבה לוושט, כמו כן אלכוהול מגביר ייצור חומצות קיבה.
עישון – הכימיקלים שמצויים בעשן הסיגריות ושמקורן בטבק עלולות לעודד צרבת.
גיל – עם הגיל עולה הסיכוי לסבול מצרבת בשל השינויים הפיזיולוגים הטבעיים שעובר הגוף. מכאן החשיבות לשמור על אורח חיים בריא ולהקפיד על מזונות והרגלי אכילה מתאימים.